دریا

هر روز با جدیدترین ها

دریا

هر روز با جدیدترین ها

منطق علمی در لوگو

هر کدام از گرافیست های ماهر و با تجربه راه و شیوه ی خاصی در طراحی لوگو به کار می برند . آشکار است که در طراحی لوگوی بی عیب و نقص و ماهرانه حتما باید از روش های متفاوت و حرفه ای بر پایه اصولی خاص استفاده شود.

 

مراحل کار طراحی طراحان ماهر و حرفه ای لوگو را در چند دسته تقسیم کرده ایم که میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

  • یک : گردآوری اطلاعات اولیه
  • دو : بررسی و جستجو
  • سه : تحقیق میدانی
  • چهار : خلاقیت و طراحی لوگو با دست
  • پنج : وقفه و استراحت
  • شش : موقعیت شناسی
  • هفت : ارائه طرح لوگو

 

گرداوری اطلاعات مهم برای طراحی لوگو

در راستای منطق علمی در لوگو همه ی طراحان خواه کم سابقه خواه حرفه ای  با سابقه ی طولانی در زمینه طراحی لوگو و بسیار ماهر این قسمت از کار را با اهمیت ترینقسمت در طراحی لوگو می شمارند یک طراح میبایست از راه  پرسشنامه اطلاعات کافی و  کاملی از علاقه  و نیاز مشتری را دریابد در این پرسشنامه یا فرم ها با پرسشهای متفاوت از مشتری می توان به خواسته های مشتری  پی برد و در این راستا نیاز مشتری را به طور کامل پاسخ خواهید داد طراح مشهوری  به اسم جان هومز میگوید یک طراحی بایستی  قبل از شروع کار کاملاایده و درخواست  مشتری خود رادریابیدطراحی لوگو رها کردن تیری در تاریکی نیست! ودرواقع کاملابرعکس این موضوع می باشد.

 

تحقیق و جستجودر زمینه فعالیت  مشتری برای طراحی لوگو

پس از اینکه که بعد شخصیتی مشتری و علایق و درخواست های مشتری  را کاملاشناختید باید به بررسی و تحقیق در حوزه ی کاری مشتری بپردازید و در زمینه فعالیت و کسب و کار مشتری درصفحات  اینترنت تحقیق کنید کمپانی های رقیب را بشناسید و درباره یکسب و کار  مشتری تحقیق بیشتری کنید و پرسش هایی در زمینه  با کسب و کار و محصولاتشان  مطرح کنیدو همچنین در مورد این که مشتریان کمپانی  چه خواسته هایی دارند و برای چه چیزهایی اهمیت قاعلند  و چه چیزی  آن ها را جذب میکند و چگونه به خریدن محصول تمایل پیدا میکند باید تحقیق بسیار به عمل آید.

 

تحقیق و شناسایی لوگوی شرکت های رقیب

این قسمت هم بسیار مهم و مفید است هم برای شما و هم  و هم برای مشتری شما با این  تحقیق در این قسمت  میتوانید توانایی خودتان را در خلق ایده و متنوع بودن طراحی تان را بسیاربالا ببرید در این قسمت  طراحان لوگو باید به نقد و شناسایی لوگو های خوب و پیروزی  که شرکت های رقیب طراحی کرده اند بپردازند  و لوگوها را شناسایی و مورد بررسی قرار دهندو  از بین  این طراحی ها بهترین ایده را خلق کنند! مشخصا ایده برداری با کپی برداریکاملا فرق دارد! این قسمت  کمک شایانی که به طراحان میکند این است که با محیط و جامعه ی رقیبان مشتری برخورد می کنند.

 

انجام  طراحی دستی لوگو و خلق  ایده درطراحی لوگو

این قسمت گسترش معانی  و خلق و ایجاد ایده است که طراحان باید با ذهن خلاق خود  خودنمایی کنند مراحل قبل کمک شایانی  به طراحان میکند تا بتوانند ایده ناب و بسیارعالی در طراحی بدهند بعضی از طراحان طرح نخستین خود را در دستمال کاغذی بعضی در دفترچه طراحی میکنند و بعضی ها مستقیما با نرم افزار کا ر را شروع می کنند که این درست نیست!  در هنگام ایده دادن بسیاری از طراحان به شکل و شمایل  نوشته توجه زیادی میکنند و بعضی نیز  ایده ای پنهان و خلاقانه را در لوگو بکار میبرند

در این زمینه میتوان گفت که اینکار بسیار ماهرانه و خلاقانه تر بنظر می آید زیرا موجب متفاوت شدن طرح لوگو می گردد .

 

اثرات استراحت در طراحی لوگو

شما بعد از ایده پردازی و به کار بردن خلاقیت خسته شده اید و حوصله  ای برایتان نمانده که در طراحی به مشکلبر می خورید طراحی  را تعطیل کنید  و به خود استراحت بدهید

این کار موجب میشود ذهن شما برای ایده پردازی و خلق  آن آماده شود هنگامی  که بعد از استراحت و خستگی گرفتن مشغول کار می شوید با شور و شوق بیشتری مشغول به کار می شوید و در این مرحله زمان بهتری برای ایجاد و طراحی لوگو است

 

موقعیت شناسی در طراحی لوگو

در این مرحله طراح میبایست  خودش  را جای مشتری بگذارد  و هرآنچه او میخواهد  انجام دهد ( یعنی به او راهنمایی ندهد) و یا اینکه به عنوان طراح مشاوره خود را بیان کند و اصول طراحی را به مشتری بگوید

 

ارائه طرح لوگو

از دید منطق علمی در لوگو ، در این قسمت پایان کار فرا رسیده است ! هنگامی  که طراح طراحی هایش را برای تایید نهایی  به مشتری ارائه میدهد بعضی از طراحان بهترین  نمونه های طراحی شده را  که  بنظرشان خوب میرسد را برای مشتری میفرستند  و بعضی نیز همه ی  طراحی های انجام شده را برای کارفرما ارسال می کنند .

 

تاریخچه لوگو twitter

در ۲۰۰۶­فردی‌­آمریکایی­­­به نام(جک­­­­­دورسی) توییتر(twitter)راپایه­ گذاری­کرد.توییتر یک شبکه‌­اجتماعی­ وسرویس ارئه دهنده­ میکروبلاگربود که یکی ازامکانات‌ ­آن ارسال پیام های متنی با۲۸۰حرف بود.این پیام ها tweet نامیده می‌شونداین بلاگینگ جذاب پس ازشش سال بیش از ۱۰۰میلیون کاربر فعال داشت که روزانه ۳۴۰ توییت ارسال می‌کردند وحدود۱٫۶میلیارد جستجو داشتند.

درابتداتوییترباشعار(چه کارمیکنی؟ یا what are you doing?)پابه عرصه کهشکان اینترنت گذاشت وپس­ازمدتی باتغیر سیاست وچارچوب های داخلی توییتر این شعار به (چه چیزی داره اتفاق میوفته؟ یا what’s happening?)تغیرپیداکرد و درکنار این عناوین وشعار ها ویژگی محدود بودن حروف درتوییت باعث افزایش جذابیت توییتر درمیان کاربران شد وپس از مدتی امکان ارسال عکس وفیلم و حتی صدا به توییتر افزوده شد.

لوگو twitter

از­سال۲۰۰۶ تا­ به­ حال لوگوتوییتر تحولات­ زیادی­ داشته­ است.آیکون­پرنده در زمینه ­آبی همان شکلک کوچکی است که امروزدر حواشی وگوشه کناربه­ چشم می‌خورد.تاریخچه این نمادکوچک جذاب به سال های اول فعالیت توییتر برمی‌گردد درابتدا توییتربا ابن­نام خوانده نمی‌شد.پس ازمدتی مدیران این شبکه با الگوگرفتن ازفیلکروارتباطات بصری وکدگذاری پنج حرفی سیستم پیام کوتاه امریکا نام(twttr)را درشناسنامه ­شبکه ثبت کردند. سپس بنیان گذار دیگر این شبکه (NoahGlass)برای طراحی لوگو دست به کارشد.جالب است بدانید شکل مقدماتی این لوگو درمقایسه بالوگوامروزی توییترقابل تشخیص نیست وجذابیت مدرن وامروزی توییتر را ندارد.شکل بادکنکی وپفکی سبزرنگ لوگومقدماتی توییترباعث می‌شد تاحجمش بر روی صفحه دوچندان شود ونوح براین باور بود که این لوگو حس جوانی رابه کار القا می‌کندبرخلاف دلایل متعدد نوح این لوگو شبیه به شی اضافی دربالای صفحه بود وبرای سایت جذابی مانندتوییتر فضای ضعف ایجاد می‌کرد.

اماچیزی نگذشت که برای شروع به کارسایت لوگو ویرایش ودرنتیجه تغیر کرد که خوشبختانه این نکته  مثبتی برای جذاب ترشدن توییتر بود.ودر ۱۵جولای۲۰۰۶مدیران به طراحی به نام(Linda Gevin)پیشنهاد طراحی لوگورادادند لیندادرعرض یک روزآرم نهایی را اجراکردوارائه داد.

این طرح برای نوح گلس نیز بسیار محبوب بود واین لوگوتا سال۲۰۱۰همچنان محبوب می‌درخشید که این درخشش حسن یک طراحی یک روزه شناخته­‌ میشد.

از انجایی که توییت در لغت به معنای جیک جیک کردن نیز هست زمانی نگذشت که پرنده مشهور وجذاب توییتر در لوگو twitter لانه کرد پیش ازآن سایت های زیادی از حیوانات درلوگو الهام گرفته بودنداما فقط مدیران توییتر ازنمادحیوان برای اثبات هئیت رسمی وبسایت خوداستفاده کردند

این طراح زیبا اثر(Larybird)بودودر دارای جزییات و ظریف کاری های منحصر بفرد خودش بود.که به او پرنده لاری نیز می‌گفتند و شکل و ظرافتش باعث تاثیرگذاری دوچندانش شده بود این طرح محبوب تا سال۲۰۱۲ همچنان می‌درخشید.

بلافاصله طراحی ­جدید لوگو twitter چشم کاربران رامتحیر کرد.طراح دیگر ازپزنده کوهی ابی رنگی الهام گرفت ودررسم لوگوازهم پوشانی سه دایره برای بال‌هایش ویک دایره و چند تقاطع برای سر ونوک پرنده استفاده کرد این طراح خلاق (DoulgasBowman)نام­داشت.که پس ازرونمای­ازطرحش توییتر ازآن بسیارحمایت کرد زیرا این لوگو یکی از آرم های شاخص دنیا به حساب می آید و توییتر دیگردغدغه صحت نوشتاری نام خودراندارد وبه هیچ عنوان خواستار تغیر این لوگونیست . این لوگو همه چیز را درکمتر۱۴۰ کارکتذارشیوکرد

تاثیر فرم و شکل در طراحی لوگو

هیچ لوگویی اتفاقی خلق و موفق نمیشود!! هر طراح لوگوی حرفه ای میداند که انتخاب رنگ، جایگزینی مناسب، استفاده درست از فرم و شکل در لوگوی ارتباط متقابلی با موفقیت یک لوگو دارد. طراحی لوگو برای یک برند از اهمیت ویژه ای برخوردار است مانند یک رهبر برای یک کشور. لوگو بعنوان اصلی ترین مولفه هویت یک برند می باشد. چنانچه طراحی لوگو به شکلی صحیح و استاندارد انجام شود، نقشی مهمی در ارتقا جایگاه برند خواهد داشت .

تاریخچه لوگوHtc

در این مقاله قصد داریم به سراغ سرگذشت لوگوHtc برویم ، کمپانی بزرگ Htc  که در زمینه ساخت‌ گوشی‌های همراه فعالیت دارد در سال ۱۹۷۷ در تایوان پایه‌گذاری شد ، اچ‌تی‌­سی توسط توس چروانگ و پیترچو تاسیس شد با اینکه شرکت بزرگ Htc سن زیادی نداشت اما در مدت زمان کم طرفداران بسیاری را پیدا کرد و درسال ۲۰۱۱ شرکت اچ‌­تی­‌سی در لیست بهترین نام‌­های تجاری در جهان قرار گرفته است و روز به روز شاهد افزایش مشتریان بسیار زیادی در سرتا سر دنیا می­‌باشد شایان به ذکر است که شرکت Htc در ابتدا زمینه ساخت نوت بوک و کامپیوتر همراه فعالیت داشت ، اما به سراغ مبحث اصلی یعنی لوگوشرکتHtc برویم در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

تاریخچه لوگو اچ‌­تی­‌سی و بررسی آن در طی سال‌های گذشته

اولین لوگوشرکتHtc در سال ۱۹۹۷ طراحی شد که در ابتدا کلمه اچ‌تی‌سی به رنگ قرمز نوشته شده بود تا اینکه در سال ۲۰۰۰ بر روی لوگوHtc با رنگ قرمز یک تیک کشیده شد که این طراحی تا سال ۲۰۰۶ لوگوHtc بود اما در سال لوگو شرکت بزرگ اچ‌تی‌سی به صورت کلی تغییر کرد و بسیار زیباتر و بروزتر شد ، از انجایی که اچ‌تی‌سی در ابتدا گوشی‌های هوشمند خود را از همان پایه از ویندوز موبایل یعنی سیستم اندروید استفاده کرد ، پس لوگو جدید هم بر همین اساس طراحی شد ، این لوگو بدین شکل طراحی شده بود که کلمه اچ‌تی‌سی به  رنگ سیاه بود و این کلمه یک حالت برجستگی داشت که باعث زیبایی آن شده بود و در کنار کلمه Htc از یک آیکن بسیار زیبایی استفاده شده بود دلیل استفاده از این آیکن این بود که نشان دهد اچ‌تی‌سی بر روی سیستم اندروید و ایجاد گوشی‌های هوشمند تمرکز دارد ، اما این لوگو نسخه نهایی و آخرین لوگو شرکت بزرگ Htc نبود و باز هم تغییر کرد.

در سال ۲۰۰۹ لوگو Htc  باز هم تغییر کرد و باز هم این تغییر یک تغییر کلی بود لوگوHtc با یک فونت بسیار جالب و ساده به رنگ سبز روشن تغییر کرد که این لوگو ، لوگو فعلی شرکت Htc می‌باشد.

عناصر به کار رفته در لوگوHtc

آیکن لوگو اچ‌تی‌سی

Htc  در لوگو خود از یک نمادی استفاده کرد دلیل استفاده از این نماد بدین معنا بود که یک نماد و نشانه مشخص در لوگو Htc وجود داشته باشد که در سال ۲۰۰ از یه تیک برعکس در لوگو استفاده کرد که استفاده از این ایکن فقط یک هدف داشت و هدفش دادن تنوع به لوگو بود اما ایکن دیگری که در سال ۲۰۰۶ در لوگو شرکت بزرگ اچ‌تی‌سی استفاده شد به شکل یک مربع کوچک که دو مثلث در کناره‌های آن قرار داشت که یکی از این مثلث‌ها به رنگ سبز بود و این آیکن زیبایی خاصی داشت که دلیل استفاده از آن نمایش تمرکز شرکت اچ‌تی‌سی بر روی گوشی‌های تلفن همراه بود.

رنگ به کار رفته در آرم اچ‌تی‌سی

رنگ‌هایی که در لوگوHtc در طی سال‌های مختلف استفاده شده است را به یاد آورید در ابتدا رنگ قرمز و بعد استفاده از رنگ سیاه و در اخر استفاده از رنگ سبز روشن ، دلیل استفاده از رنگ ابتدایی یا همان رنگ قرمز به این دلیل بود که طراحان این لوگو معتقد بودند که رنگ قرمز بیشتر در ذهن ماندگار است و باعث جذب شدن مشتریان بیشتری می‌شود  اما با گذشت مدت‌ها رنگ لوگوHtc تغییر کرد و رنگ مشکی جایگزین آن شد علت استفاده از این رنگ به این خاطر بود که رنگ مشکی نماد قدرت است و استفاده در لوگوHtc نماد قدرت شرکت اچ‌تی‌سی می‌باشد ، اما رنگ مشکی هم حذف شد و رنگ سبز روشن جایگرین آن شد که رنگ سبز نماد جوانی ، طراوت ، رشد و طبیعت می‌باشد.

فونت لوگو اچ‌تی‌سی

به سراغ فونتی که در لوگوشرکتHtc به کار رفته است برویم ، با اولین نگاه این فونت بسیار ساده به نظر می‌رسد ، متن لوگو اساسا تنها سه کاراکتر می‌باشد که این فونت ، فونتی ریز میباشد و دارای علامت خاصی نیست ، کمی دقیقتر به لوگو نگاه حالت حرف‌های H و T را نگاه کنید حرف H کوچک است اما حرف  T که بعد از حرف H آمده است بزرگتر است اما انقدر اکاهانه این طراحی انجام شده است که اصلا غیر معمولی به نظر نمی‌رشد.

جمع‌بندی

سرگذشت لوگوHtc را با هم مرور کردیم ، لوگوشرکتHtc همانند بسیاری از لوگوهای دیگرکه تاریخچه چندان گسترده‌­ایی ندارند لوگویhtc هم یک لوگو کاملا مینیمالیستی است که در نسخه اول این لوگو نام شرکت با یک فونت سفارشی طراحی شد و همان لوگو اولیه با همان طرح ساده توانست پرچم اچ‌تی‌سی را بالا ببرد این یعنی یک طراحی آگاهانه ، با بررسی اکثر مقالات متوجه شدیم که یک لوگو تاثیر بسزایی در جذب مشتریان و موفقیت یک شرکت دارد پس باید طراحی لوگو را به یک طراح حرفه‌ایی سپرد.

تاریخچه لوگو گوگل پلی

در این مقاله قصد داریم به سراغ لوگو گوگل پلی برویم اما قبل از هر چیزی بهتر است با آن آشنا شویم ، شما با استفاده از گوگل پلی قادر خواهید بود تمام اپلیکیشن‌های اندروید را دریافت نمایید ، اکثر ما با گوگل پلی آشنا هستیم و گهگاه برنامه‌هایی را از آن دانلود می‌کنیم ، گوگل پلی در سال ۲۰۱۲ به رسمیت شناخته شده است ، تمام اپلیکیشن‌هایی که در گوگل پلی قرار دارند در سر تا سر دنیا در به صورت را یگان در دسترس می‌باشند البته ناگفته نماند که بعضی از نرم‌افزارهای آن پولی هستند ، گوگل پلی فقط برای دانلود برنامه نمی‌باشد بلکه گوگل پلی این قابلیت را به شما می‌دهد که قسمتی از گوشی خود را برای دسته‌بندی موسیقی‌ها بگذارید و اهنگ و ویدوی مورد علاقه خود را در گوگل پلی گوش دهید و لذت ببرید ، شایان به ذکر است که در گوگل پلی یک سری کتاب‌های الکترونیکی وجود دارند در واقع می‌توان گفت گوگل پلی تمام امکانات ، برنامه و هر آنچه به اندروید مربوط است را دارا می‌باشد ، به سراغ بحث اصلی یعنی لوگو گوگل پلی برویم در ادامه مطلب به بررسی لوگو گوگل پلی خواهیم پرداخت پس با ما همراه باشید.

لوگو گوگل پلی

اولین لوگویی که برای گوگل پلی طراحی شد یک طراحی مثلثی شکل داشت و این مثلث از چهار رنگ استفاده کرده است ، رنگهای آبی و زرد و سبز و قرمز .

به سراغ روانشناسی رنگ‌ها برویم و دلیل استفاده در لوگوgoogleplay از این رنگ‌ها را بررسی کنیم ، رنگ آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت و آرامش را می‌دهد و رنگ دیگری که در لوگوgoogleplay استفاده شده است رنگ زرد می‌باشد ، رنگ زرد بسیاری از افراد را می‌تواند جذب کند ، حس شادابی و خوش‌بینی و جوانی را تلقین می‌کند ، اما رنگ‌های سبز و قرمز که رنگ سبز نشانه سخاوت ، طبیعت و ثروت است و رنگ قرمز نشانه قدرت ، شجاعت و جلب توجه می‌باشد ، در رنگ‌های استفاده شده رنگ زرد و قرمز که برای جلب توجه و جذب مشتریان استفاده شده بود اما نحوه قرارگیری این رنگ‌ها و طراحی آن‌ها با یکدیگر مطابقت دارند در این طراحی مثلثی شکل دارای یک مثلث که در آن چهار مثلث دیگر قرار دارد هر مثلث به یک رنگ می‌باشد و بزرگترین مثلث به رنگ آبی می‌باشد و رنگ‌های سبز و رنگ قرمز به حالت قرینه در رو به رو یکدیگر قرار داده شده است و ترکیب کلی لوگوگوگل پلی این  مفهوم  مفهوم ماندگاری تداوم همیشگی در کنار کاربران  و افزایش و جذب مشتریان را می‌رساند ، اما این لوگوgoogleplay، لوگو نهایی گوگل پلی نبوده است و بعد از مدتی آپدیت شده است و تغییراتی در لوگو قبلی ایجاد شد همان لوگو در درون یک سبد قرار داده شد که اکثر افراد آن را به نشانه سبد خرید می‌دانستند  و هدف از طراحی به این شکل می‌توان گفت ، خرید راحت  و آسان در هر زمان می‌باشد اما باز هم این لوگو آپدیت و جدیدتر شد .

googleplay از این رنگ‌ها را بررسی کنیم ، رنگ آبی ایجاد احساس اعتماد و امنیت و آرامش را می‌دهد و رنگ دیگری که در این لوگو استفاده شده است رنگ زرد می‌باشد ، رنگ زرد بسیاری از افراد را می‌تواند جذب کند ، حس شادابی و خوش‌بینی و جوانی را تلقین می‌کند ، اما رنگ‌های سبز و قرمز که رنگ سبز نشانه سخاوت ، طبیعت و ثروت است و رنگ قرمز نشانه قدرت ، شجاعت و جلب توجه می‌باشد ، در رنگ‌های استفاده شده رنگ زرد و قرمز که برای جلب توجه و جذب مشتریان استفاده شده بود اما نحوه قرارگیری این رنگ‌ها و طراحی آن‌ها با یکدیگر مطابقت دارند در این طراحی مثلثی شکل دارای یک مثلث که در آن چهار مثلث دیگر قرار دارد هر مثلث به یک رنگ می‌باشد و بزرگترین مثلث به رنگ آبی می‌باشد و رنگ‌های سبز و رنگ قرمز به حالت قرینه در رو به رو یکدیگر قرار داده شده است و ترکیب کلی لوگوgoogleplay این  مفهوم  مفهوم ماندگاری تداوم همیشگی در کنار کاربران  و افزایش و جذب مشتریان را می‌رساند ، اما این لوگو ، لوگو نهایی گوگل پلی نبوده است و بعد از مدتی آپدیت شده است و تغییراتی در لوگو قبلی ایجاد شد همان لوگو در درون یک سبد قرار داده شد که اکثر افراد آن را به نشانه سبد خرید می‌دانستند  و هدف از طراحی لوگوgoogleplay به این شکل می‌توان گفت ، خرید راحت  و آسان در هر زمان می‌باشد اما باز هم این لوگو آپدیت و جدیدتر شد .

آخرین لوگو طراحی شده برای گوگل پلی

به سراغ لوگو نهایی و فعلی گوگل پلی برویم ، اما در طراحی جدید لوگو گوگل پلی  سبد خرید حذف شده است  ، اما بسیاری از افراد متوجه این تغییر نشده‌اند زیرا در لوگوهای قبلی سبد خرید در پس زمینه با رنگ سفید قرار داشت .

لوگو گوگل پلی باز هم از همان سه رنگ در طراحی استفاده کرده است یعنی تغییری کلی را در طراحی ایجاد نکرده است بلکه قسمت‌هایی را حذف کرده است و تغییرات کوچکی در آن ایجاد کرده است .

جمع‌بندی

در این مقاله لوگو گوگل پلی را مورد بررسی قرار دادیم و دیدیم لوگوgoogleplay با آگاهی تمام طراحی شده است همه‌ی عناصری که در طراحی لوگو گوگل پلی  به کار برده شده است هدفی را دنبال می‌کند ، همه‌ی ما لوگو گوگل پلی را می‌شناسیم زمان دانلود اپلیکیشن ، دیدن فیلم و شنیدن موسیقی شاهد لوگوی معروف و مثلثی شکل گوگل پلی هستیم ، کاربران عزیز همانگونه که همیشه تاکید کرده‌ایم یک لوگو با طراحی آگاهانه می‌تواند سازمان شما را به یکی از بزرگترین و برترین سازمان‌ها تبدیل کنید و می‌تواند پرچم سازمان شما را در دنیا بالا ببرد ، پس در طراحی لوگو شرکت خود دقت کنید .

تاریخچه لوگو کوکا کولا

در این مقاله قصد داریم درباره تاریخچه لوگو کوکا کولا صحبت کنیم ، کوکا کولا نوشابه گازدار که طرفداران بسیار زیادی دارد و در کشورهای مختلف جهان در حال فروش می‌باشد ، کوکا کولا محصولی از یک شرکت در کشور آمریکا می‌باشد ، حالا به سراغ لوگو شرمت بزرگ کوکا کولا برویم.

لوگو کوکا کولا

یکی از بزرگترین برندهای جهانی برند کوکا کولا می‌باشد و لوگو در دویست کشور در سر تا سر جهان به چشم می‌خورد ، در سال‌های اخیر در نظر سنجی‌های متعدد آن را به عنوان برترین و محبوب‌ترین برند و یکی از برندهای قابل اعتماد در جهان می‌شناسند .

اما قبل هر چیزی بررسی کنیم چرا نام این برند تجاری کوکا کولا گذاشتند و دلیل بر انتخاب این نام چه بوده است ؟

دکتر جان اس پمبرتون تولید کننده نوشابه‌های کوکا کولا است ، از آنجایی محصولات او برگرفته از کوکائین و عصاره کافئین دانه کولا بود جناب دکتر جان اس پمبرتون تصمیم گرفت نامی را برای کافی کولا انتخاب کند که این نام ترکبی از نام‌های کوکائین و دانه کولا باشد پس نام کوکا کولا انتخاب کرد.

آرم کوکا کولا در سال‌های مختلف

اما کوکا کولا هم مثل بسیاری از برندهای معروف با گذر زمان آرم خود را تغییر داد که بعضی از این تغییرات یک تغییر کلی بوده است و بعضی هم تغییرات جزئی که در ادامه مطلب قصد داریم آنها را مورد بررسی قرار دهیم.

لوگو سال‌ ۱۸۸۶

در سال ۱۸۸۶ اولین لوگوکوکا کولا طراحی شده است که این لوگو دارای یک فونت بسیار ساده می‌باشد و که بین کلمات کوکا و کولا یک خط تیره قرار داده شده است که این لوگو در سال ۱۸۹۰ تغییر داده شد این تغییر یک تغییر کلی نبود بلکه یک تغییر جزئی در فونت آن بود که همین تغییر واقعا لوگو را به یک لوگو زیبا و منحصر به فرد تبدل کرده است .

لوگو سال ۱۹۰۰

در این سال باز هم لوگو کوکا کولا تغییر کرده است اما نه یک تغییر جزئی بلکه یک تغییر کلی ، طراحی این لوگو به شکل مربعی شکل بود و این مربع علاوه بر نام تجاری که بر روی آن ثبت شده بود دارای طرح‌های بسیار زیبایی می‌باشد.

آرم سال ۱۹۰۵

اما درسال ۱۹۰۵ باز هم آرم شرکت جهانی کوکا کولا تغییر کرد و به همان شکل ساده حالت نوشتاری با فونتی زیبا تغییر کرد وهمین حالت نوشتاری باز هم در سال ۱۹۴۰ کمی تغییر کرده است.

آرم کوکا کولا در سال ۱۹۵۰

آرمی که در این سال برای کوکا کولا طراحی شد دارای پس زمینه قرمز رنگ  است که دلیل استفاده از این رنگ را ارتباط  تصویری که کلمه کوکا کولا در پس زمینه قرمز رنگ با رنگ سفید نوشته شده است.

لوگو سال ۱۹۶۹

لوگو کوکا کولا  یک طراحی مربعی شکل که به صورت یک جعبه قرمز رنگ طراحی شده است ، در جعبه قرمز اسکایپ کوکا کولا با موجی به رنگ سفید طراحی شده است اما این لوگو ، لوگو نهایی کوکا کولا نمی‌باشد و باز هم در سال وباز هم در سال ۱۹۸۵ لوگو جدیدی برای کوکا کولا طراحی شده است که این لوگو حالت نوشتاری دارد و به رنگ قرمز می‌باشد و باز هم در سال ۱۹۸۷ لوگو جدیدی طراحی شد که لوگو ۱۹۸۷ ترکیبی از لوگوهای سال ۱۹۸۵ و سال ۱۹۶۵ می‌باشد اما در سال ۱۹۹۳ شاهد یک تغییر کلی در آرم کوکا کولا هستیم که این آرم به شکل درب بطری نوشابه می‌باشد و علاوه بر نام تجاری شکل یک بطری نوشابه هم بر روی آن کشیده شده است ، در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ باز هم شاید یک سری تغییرات کلی در لوگو کوکا کولا هستیم اما به سراغ لوگو نهایی و لوگو فعلی کوکا کولا برویم ، آخرین لوگو همان لوگوی موج‌دار است .

آیا لوگو کوکا کولا یک لوگو ضد اسلامی‌ است ؟

به احتمال زیاد شایعه‌هایی را شنیده‌اید که بسیاری از مسلمانان از این موضوع ناراحت هستند ، طبق تحقیقات انجام شده اگر برچسب نوشابه را به صورت برعکس به آن نگاهی بیاندازید به صورت لا محمد لا مکه خوانده می‌شود اما از طرف دیگر لوگو به همان شکل زیبا و با اسم کوکا کولا خوانده می‌شوده ، اما برخی تحقیقات نشان داده در زمان طراحی کوکا کولا بطری‌ها فلزی بوده است و اصلا برعکس لوگو از داخل بطری قابل مشاهده نمی‌باشد .

جمع‌بندی

لوگو کوکا کولا را با یکدیگر مورد بررسی قرار دادیم ، هر بار تغییراتی در لوگو صورت گرفت و در آخر باز هم به عقب باز گشت و یکی از لوگوهای منحصر به فرد را انتخاب کرده است ، با این همه تغییرات اما همه هنوز همان لوگو زیبا و معروف را می‌شناسیم ، کاربران عزیز شما با مقایسه لوگو برندهای مختلف به دلیل موفقیت تمامی  آنها پی خواهید برد و متوجه خواهید شد که اکثریت شرکت‌های موفق با لوگو منحصر به فردی که دارند در جهان معروف و شناخته شده‌اند.