در این مطلب به صورت خلاصه اهمیت لوگو برای شرکت ها را بیان می نماییم.
شرکتها و برندهای معتبر و بزرگ را با آرم و لوگو شرکت می شناسیم. لوگو هویت اصلی و نماد شرکت را به رخ سایر رقبا می کشد.
در دنیا شرکتهای بزرگ و صاحب نامی همچون کوکاکولا,اپل,پپسی,مک دونالد,تویوتا و…با لوگوی ویژه خود شناخته می شوند. در لوگوهای برتر ، علاوه بر وجود طراحی زیبا و جذابیت بصری ، تفکری خاص و هوشمندانه نهفته است.
هریک از لوگو ها براساس فکر و خلاقیت به وجود آمده اند و بسیاری از لوگوهای شرکتهای معتبر دنیا داستانی جالب را به دنبال دارند.
بعضی از لوگوها با نام شرکت ایجاد شده اند و برخی دیگر با استفاده از تصاویر گرافیکی طراحی شده اند. بسیاری از لوگو هایی که می شناسیم در طول زمان دستخوش تغییراتی شده اند. به تدریج و با تغییر و افزایش مشتریان و یا تغییر در ارائه محصولات و خدمات شاهد تغییراتی در لوگو ها بوده ایم.
چرا لوگو شرکت اپل یک سیب گاز خورده است ؟ لوگوی شرکت تویوتا چه مفهومی دارد؟ ایده ی لوگو شورلت چگونه ایجاد شده است؟ و سوالاتی مشابه موارد فوق ، همگی نشان از اهمیت لوگو های متمایز شرکت های معتبر دارند.
مثلا هدف از گاز خورده بودن سیب شرکت اپل ، شکل متمایز این میوه از سایر میوه های مشابه بوده است.
یا طرح لوگو شرکت شورلت از طرح های کاغذ دیواری هتلی که موسس این شرکت در آن اقامت داشته الهام گرفته شده است.
شرکت تویوتا لوگوی خود را ترکیب 3 دایره که نمایانگر قلب شرکت ،مشتری و بازار تکنولوژی است ،قرارداده است.
نکته ی جالب و مشترکی که در همه ی لوگوهای شرکتهای مطرح به چشم می خورد این است که هیچ کدام تکراری و تقلیدی از لوگوهای موجود نیستند. شرکتهای بزرگ دیگری همچون مرسدس بنز,فیات,مزدا,مایکروسافت و … همگی براساس ایده های بکر و خلاقانه لوگوهای خود را طراحی کرده اند.
سوالی که در رابطه با لوگو شرکتهای معتبر در ذهن ایجاد میشود این است که لوگو،شرکت را برجسته و خاص کرده یا خدمات و محصولات شرکت،لوگو و برند معتبر و خاص را ایجاد کرده است!؟
بدون شک کیفیت محصولات و خدمات یک شرکت یا کسب و کار در جذب مشتری حرف اول را می زند.
خلق یک لوگو جذاب به تنهایی نمی تواند عامل برتری یک شرکت نسبت به رقبا باشد. کیفیت برتر در کنار نقش لوگو حرفه ای و خلاقانه ،به ایجاد برندی معتبر و پرمخاطب می انجامد.
هدف بسیاری از صنایع و سازمانها،جذب بیش از پیش مشتریان به منظور کسب سود بیشتر می باشد. این در حالیست که حفظ مشتریان و افزایش وفاداری آنها اهمیت بیشتری دارد.
وقتی که در ذهن مشتریان خود ماندگار شوید،بهترین تبلیغات و پشتوانه بازاریابی را برای شکرت و سازمان خود به ارمغان آورده اید. لوگو جذاب و طراحی حرفه ای لوگو یکی از راههای ماندگاری در ذهن مخاطب می باشد.
برای مثال به لوگوهای بعضی از شرکتهای معتبر ایرانی دقت کنید. شما با دیدن لوگو ی تنها بر روی بیلبورد ها یا کاتالوگها،کل خدمات و محصولات شرکت را در ذهن خود بازخوانی می کنید.
رنگ لوگو ، طراحی ویژه و غیرتکراری ، استفاده از نام شرکت در لوگو شرکت و… از عوامل موفقیت و ماندگاری لوگو و نام و نشان تجاری کسب و کار ها هستند.
رنگ اکرلیکرنگی ست که به سرعت خشک میشود. رنگدانههای آن در امولسیونی از پلیمر اکرلیک شناورند. رنگ اکریلیک زمانی که هنوز مرطوب است قابل حل شدن است و میتواند با آب رقیق شود و قلمموی آغشته به آن نیز با آب شسته و تمیز میشود. در مقابل وقتی که رنگ اکرلیک خشک میشود بواسطه بافت پلاستیکیِ خود در برابر آب مقاوم میشود. رنگ اکرلیک میتواند با طیف وسیعی از مدیومها ترکیب شده تا نتیجههای متفاوتی بدست آید؛ از براق شدن شدید رنگها تا مات شدن یا ایجاد بافت در رنگ.
رنگ روغنرنگی ست که به آرامی خشک میشود و رنگدانههای آن در روغنی جامد (معمولا روغن بزرک) شناورند. روغن موجود در آن سبب میشود که محلول در آب نباشد، از این رو برای ترکیب یا رقیق کردن رنگ روغن، به انواع حلالهای اسپریت نیاز است.
تفاوت های اساسی میان رنگ روغن و اکریلیک
توجه: این تفاوت ها در درجه اول ناظر بر نمونههای سنتی و کلاسیک رنگ روغن و اکریلیک است (برای مثال امروز انواعی از رنگ روغن که محلول در آب هستند نیز وجود دارد).
حل شوندگی
رنگ اکرلیک قابلیت حل شدن در آب دارد در مقابل رنگ روغنهای سنتی به محلولهای رقیقکننده مثل روغن بزرک برای ترکیب نیاز دارند (توجه: انواعی از رنگ روغنهای قابل حل در آب وجود دارند که دیگر برای ترکیب نیازی به روغن بزرک ندارند).
تمیز کردن قلممو
قلم موی رنگ اکریلیک میتواند توسط آب تمیز شود. در مقابل قلممو هایی که برای رنگ روغن استفاده می شوند یا به رنگ روغن آغشتهاند آب را دفع میکنند. در رنگ روغن به جای آب از محلولهای رقیق کنندهی رنگ مثل ترپانتین برای شستشو و تمییز کردن قلممو استفاده میشود.
سرعت خشک شدن
رنگ اکرلیک به سرعت خشک میشود؛ بیشتر قسمتهای نقاشی ظرف چند دقیقه خشک میشوند. حتی قسمتهایی از نقاشی که ضخامت رنگ در آنها زیاد است ظرف یک یا دو ساعت خشک میشوند. در مقابل رنگ روغن بسیار آرام خشک میشود. بسته به ضخامت و مقدار رنگ فرآیند خشک شدن رنگ روغن میتواند چند روز طول بکشد.
رنگِ خشک شده (کیفیت)
زمانی که رنگ اکریلیک خشک شد دیگر قابل تغییر نیست در مقابل رنگ روغن میتواند توسط مدیومها دوباره مرطوب شده و در آن تغییر ایجاد کرد.
رنگِ خشک شده (رنگ)
رنگ اکرلیک بطور معمول وقتی خشک میشود تیرهتر میگردد که مقداری دوراندیشی را سبب می شود به این ترتیب که شما میبایست رنگی را استفاده کنید که کمی روشن تر از رنگ مورد نظر باشد تا با خشک شدن رنگ ( و کمی تیره تر شدن ان) رنگ حاصل شده مطابق با خواستهی شما باشد. در مقابل رنگ روغن پس از خشک شدن تا حد بسیار زیادی همانند رنگ مرطوب است.
آماده سازی سطح
در حالیکه رنگ اکریلیک میتواند مستقیما روی سطح کار قرار گیرد، رنگ روغن نیاز به آماده سازی سطح دارد. رنگ روغن در طول زمان سبب خوردگیِ سطح کار میشود به همین دلیل پیش از شروع به کار با رنگ روغن، نیاز به آماده سازی سطح بوم مقوا یا حتی کاغذ است.