در این مقاله قصد داریم به تاریخچه لوگو بیتس بپردازیم ، این شرکت سهامی در سال ۲۰۰۸ توسط دکتر دره تاسیس شده است در حال حاظر حدود ۷۰۰ نفر در این شرکت بزرگ مشغول کار کردن هستند ، محصولات این شرکت اسپیکر ، هدفون و لوازم صوتی دیگر میباشد شایان به ذکر است که این شرکت ۲۵ در صد سهام به شرکت اچ تی سی و درصدی هم به شرکت بزرگ اپل واگذار کرد،در حال حاظر شرکت بیتس یکی از شرکتهای جهانی است ، چه چیزهایی توانسته است پرچم این شرکت را این چنین بالا ببرد ؟
اما موفقیت این شرکت دلایل مختلفی دارد یکی از دلایل آن لوگو شرکت بیتس است که در ادامه مطلب آن را به صورت کامل بیان خواهیم کرد پس با ما همراه باشید .
اما طراحی لوگو شرکت بیتس توسط طراحان بسیار حرفهایی و ماهر طراحی شده است که هر قسمتی که در این لوگو استفاده شده است دارای هدف است ، زمانی که در ابتدا به لوگو شرکت بیتس نگاه کنیم دو دایره تو در تو را مشاهد خواهیم کرد اما با دقت این لوگو را بررسی کنید ، این لوگو در سال ۲۰۰۸ طراحی شده است که یک طراحی دایرهایی شکل دارد ، دارای دو دایره تو در تو که اگر مراحل طراحی لوگو شرکت بیتس را نگاه کنیم در ابتدا به شکل نیم رخ یک انسانی است که یک هدفون در گوش دارد بعد سر یک انسان که هدفون دارد ، هدفون به شکل حرف b است یعنی بسیار ماهرانه طراحی شده است که توانسته هم محصول شرکت را به نقش بکشد و هم از حرف B استفاده کند.
اما در این طراحی حرفهایی یک سری عناصر استفاده شده است که دلیل بکارگیری آنها در طراحی را مورد بحث قرار میدهیم .
حتما دلیل استفاده از این حرف را متوجه شدهاید نام تجاری این شرکت بیتس است پس حرف B برگرفته از نام برند شرکت بیتس است.
شاید با خود بگویید دلیل استفاده از رنگهای قرمز و سفید چیست ؟
استفاده از رنگهای قرمز و سفید در لوگوشرکت بزرگ بیتس بی دلیل نمیباشد ، البته در بعضی سالها با تغییرات کوچک بر روی لوگو به جای رنگ سفید از رنگ شیاه استفاده کرده است که رنگ قرمز به نشانه انرژی با لا ، هیجان ، صمیمیت استفاده شده است و رنگ سیاه به نشانه قدرت و صمیمیت استفاده شده است و رنگ سفید نشانه سادگی میباشد .
همانگونه که میدانید یکی از مهمترین اصول در طراحی لوگو سادگی میباشد اکثر کاربران سادگی را راحتتر درک میکنند و بیشتر دوست دارند طراحی لوگو شرکت بیتس بسیار ساده است و با همین سادگی توانسته است مورد پسند کاربران قرار بگیرد و طراحی منحصر به فرد و زیبایی را داشته باشد .
از دیگر ویژگیهای لوگو شرکت بیتس انعطاف پذیری آن میباشد این لوگو در هر جایی با هر اندازهایی قابل استفاده است ، اگر شما آرم شرکت بزرگ بیتس را تغییر اندازه دهید شاهد هیچگونه بهم ریختگی و تغییر در ظاهر آن نیستید .
لوگوشرکتبیتس را مورد بررسی قرار دادیم دیدیم با یک طراحی ماهرانه شرکتش را چگونه معرفی کرد ، این آرم با طراحی حرفهایی و اصولی که داشت توانسته است یک بازاریاب بزرگ برای شرکت بیتس باشد همانگونه که دیدید طراحی آرم شرکت بیتس کاملا آگاهانه انجام شده بود و همین طراحی دقیق توانسته است پرچم این شرکت را بالا ببرد ، کاربران عزیز همانگونه که بارها تاکید کردهایم لوگو به یک شرکت اعتبار میبخشد ، لوگو قادر است شرکت شما را در جهان معروف کند پس طراحی لوگو خود را دست کم نگیرید آن را به یک طراح حرفهایی بسپارید .
طراحی لوگو، بخشی از طراحی برند است. ولی برند، تنها یک لوگو نیست. چه موقع می توان گفت که لوگو، قسمتی از یک برند شده است؟
برای جواب به این سئوال، اجازه دهید در ابتدا تعریف کنیم لوگو چیست و نشان واره چه می باشد:
یک لوگو، همانندی دیگری ندارد، طراحی معنا داری که با نام شرکت شما اجین شده است. لوگوها همچنین پالت رنگ مخصوص به خود را دارند. پالتهای رنگ می بایست قابل اضافه و کم شدن باشند و همچنین بطور پیوسته و با سرعت، برای تمام نیازهای تجاری شما تغییر داده شوند بطوریکه هرگز غبار کهنگی بر آنها قرار نگیرد.
برند، مجموعه ادراکاتی می باشد که مشتریان شما در مورد حرفه شما دارند. توجه داشته باشید که برندها، در ذهن مشتریان شما زندگی می کنند و تنها ایده هایی می باشند که مشتریان از شما خواهند داشت.
به این معنی که برند، چیزی خارج از کنترل شما است. شما می توانید ذهن مشتریان تان را با تعریفی از برند و طرحی چشمگیر، تحت کنترل خود در آورید. سپس، از آن طرحهای گرافیکی بطور پیوسته در تمام اجزای بازاریابی تان استفاده نمایید.
ویژگیهایی از برند که کنترل کاملی بر آنها دارید به قرار زیرند:
سناریویی که شما در مورد حرفه تان خواهید گفت. اولین گام در برند سازی، آنست که درک کنید چه کسی هستید، چه کاری انجام می دهید، چه چیزی شما را از دیگران متفاوت خواهد کرد، و بهترین مشتریان تان چه کسانی هستند. و سپس تمام آنها را در یک سناریوی ساده، قابل گفتن، و قابل درک قرار دهید. از این نوشتار، بعنوان اساسی برای کلیه پیامهای تجاری و نوشتارهای و طرحهای بازاریابی و استراتژیک تان استفاده نمایید.
لوگوی شما می بایست طوری طراحی شده باشد تا بتواند بصورت بصری، سناریوی برند شما را به گوش مخاطب برساند و همچنین به اندازه جذاب باشد تا بتواند مشتریان هدفمندتان را مجذوب نماید (بهترین مشتریان).
لوگوی شما، تنها یکی از ابزارهای پیام بصری تان است. چنانچه عناصر بازاریابی تان تنها شامل لوگوی شما به همراه متنی بر روی کاغذ سفیدی باشد، در اینصورت، برای شروع کار، قدم بزرگی را برداشته اید ولی فرصت بزرگی را برای چشمگیرتر کردن طرحهایتان از دست داده اید. لغتنامه بصری شما، تمام گرافیکهای شما می باشد – نظیر رنگهای پیش زمینه ها، طرحهای هدر، عکسها، تصاویر تبلیغاتی، حاشیه ها، دگمه ها، یا پیشنهادهای ویژه، تصاویر محصولات (نظیر عکس جلد کتابها)، و نوع فونتها و پالتهای رنگ. اینکار به شما کمک خواهد کرد تا طراحی هایتان را از دید مشتری، منسجم تر و با مفهوم تر سازید.
طراحی کارت ویزیت، سربرگ، بروشور، جلد کتاب، وب سایت، وبلاگ، مقالات، و حتی صفحات توییتر شما، همه و همه بخشی اثر گذار از برند شما هستند. این عناصر، می بایست همدیگر را تقویت کنند و متناسب با هم باشند بدون آنکه نیاز به همسان سازی داشته باشند.
جمله آخر اینکه، برند، چیزی فراتر از یک لوگو است – برند، نوشتاری است که شما توسط المانهای گرافیکی بی نظیر، به گوش دیگران خواهید رساند. نوشتاری که در ذهن مشتری قرار خواهد گرفت. چنانچه اینکار را درست انجام دهید، برای همیشه در ذهن آنها خواهد ماند.
به محض آنکه پیام شما، در ذهن مشتری قرار گرفت، که به آن، یادآورندگی اطلاق می شود، مشتریانتان همگی، در یک مسیر قرار خواهند گرفت. به این معنی که حرفها و گفته های آنها در مورد شما و شرکتتان، نظراتشان را در مورد شما تقویت خواهد کرد. نظراتی که شما دوست دارید آنها در مورد شما داشته باشند.
یکی از اتفاقات جذاب و منحصر به فرد در حوزه مد و فشن، لوگوی جدید زارا به عنوان یک برند معتبر و شناخته شده در این زمینه بود. این تغییر لوگو به جای اینکه دوست داشتنی باشد، بیشتر تبدیل به یک تغییر عجیب و انتقاد برانگیز شده است.
این تغییر به حدی ناگهانی و غیرقابل پیشبینی بود که بسیاری از هنرمندان و تایپوگرافی دنیا نسبت به آن جبههگیری کردهاند.
در طرح جدید لوگوی ZARA نه تنها خبری از یک تغییر مهم و جدید نیست، بلکه تا حدود زیادی میتوان ادعا کرد که خوانایی لوگو هم تحت تأثیر قرار گرفته و به نوعی طرح آن پیچیدهتر شده است.
در حالی که در سال ۲۰۱۱، تغییر برند و لوگو شرکت زارا شامل حروف انگلیسی بزرگ با فاصلههای نسبتاً زیاد در میان آنها بود، در طرح جدید خبری از این شکاف سخاوتمندانه نیست. طراح لوگو جدید زارا شخصی جز فابین بارون (بنیانگذار موسسه Baron & Baron) نیست که بخاطر لوگوهای منحصر به فرد خود در حوزه گرافیک شناخته شده است.
فابین بارون به عنوان مسئول هدایت و کنترل لغو بسیاری از مارکهای لوکس در بازار است که میتوان به Dior و Maison Margiela اشاره کرد.
در طرح جدید لوگوی جدید زارا فاصله بین حروف به شدت کمتر شدهاند و بخش کناری حروف با یکدیگر ترکیب شدند. از دیگر ویژگیهای این تغییر لوگو، قرار گرفتن یک منحنی کوچک در قسمت پایین حرفهای Z و R است که تا حدود زیادی خوانایی لوگو را کاهش داده است.
البته میتوان ادعا کرد که این منحنی تا حدودی باعث ایجاد تمرکز بر روی این دو حرف شده و نگاه بیننده را به سمت خود میکشاند.
معمولاً برندهای لوکس تا حدود زیادی تحت تأثیر محبوبیت برند و طرح لوگو خود قرار دارند. حتی تغییر لوگو در این شرکتها میتواند تأثیر مستقیمی بر درآمد و آمار فروش آنها داشته باشد. فروش Inditex در ۹ ماه اول سال ۲۰۱۸ به ۱۸.۴۳ میلیون یورو افزایش پیدا کرد که نشان دهنده افزایش ۳ درصدی در مدت مشابه سال قبل است. این آمار نشان میدهد که تغییر لوگو میتواند تأثیر بسیاری بر میزان فروش آنها داشته باشد.
خیلی علاقهمند هستیم که بدانیم چه کسی مسئول و طراح لوگو جدید زارا است، فقط میخواهیم چند کلمهای با او صحبت کنیم. به نظر شما آیا این لوگو توسط هوش مصنوعی یا همان رباتهای جایگزین انسان طراحی شده است؟!
اگرچه برخی قضاوتها نسبت به لوگوی جدید زارا بیشتر احساسی و تند هستند، اما برندهای دیگری هم در یک سال اخیر لوگو خود را تغییر دادهاند انتظار میرود که عکس العمل کاربران نسبت به آنها هم متفاوت باشد.